Hej jeg hedder Mathias Bækgaard, jeg er 8 år og går i 2. c på Lyngholmskolen.
Jeg hygger mig hver dag med mine venner og familie.

Efter skole går jeg i fritidshjemmet Bakkehuset - der gik min storesøster også, men nu går hun i klub.

Nedenunder kan du læse mere om mine oplevelser og tanker - og du kan også se nogle af mine yndlingsbilleder...
Til forsiden...

Sper Mario Bros
Harry Potter
Star wars complete saga
Mario og Luigi bowsers inside story
Mathias´ dagbog USA 2007

Mathias´ dagbog

Kære venner, i dag (4.6.07)har jeg været på et dejligt museum og jeg købte "kinesisk ungarsk takhale uden vinger" (blå drage) og jeg har også set en kæmpe legetøjsdino i Toys R Us.

På vej herhen kastede jeg op i flyet. I går var jeg i Central Park. Det var sjovt.

Tirsdag d. 5. juni - Jeg har været oppe i New Yorks største skyskraber (Empire State Building), sikken et stort syn - man kunne se en mærkelig trekantet bygning ved navn strygejerns bygningen, og jeg kunne også se frihedsgudinden.
Senere købte jeg "Nullergøj", en sød pigebamse der er klædt ud som frihedsgudinden.

I dag (7. juni) skal jeg være på en stor restaurant med masser af mennesker.
Jeg har set 11 egern i en park hvor jeg spiste frokost, jeg har også set hesteskovandfaldet og brudeslørvandfaldet - de var grineren.

Den 9. jeg har været på et soldaterfort (der hed Fort Laramie) hvor jeg så et fængsel.

I går (d. 10. juni)  - jeg så et sted hvor man har fundet mammutskeletter, og der lå også en hel mammut, bare uden hoved, lidt syret.
Jeg så også bisoner og jordegern - og jeg så 4 store hoveder på et bjerg.

I dag (11. juni) har jeg set et sted hvor der var et stort slag mellem soldater og indianere (Little Big Horn), jeg så rigtig mange gravstene af både soldater og indianere.

I dag (12. juni) så jeg en geyser og 100-vis af bisonokser (min storesøster og jeg kalder dem for bisøfler), jeg har også set vandfald, et par hjorte. Midt om sommeren oppe på et bjerg var jeg ude og kaste med sne. Jeg har også set en muflon (en bjergged), jeg så også en bille med lange følehorn.
Senere så jeg også grizzlybjørne mor med 2 unger, de var meget tæt på, kun nogle få meter eller 100. Jeg blev forskrækket og løb ind i bilen da de kom op af bakken.

Den 14. juni kørte vi hele dagen, men vi sluttede dagen med at hoppe i en pool sammen med mor og far.

I dag (15. juni)  har jeg været i en bison-park, hvor vi så bisonokser, jeg så også en slags fugl, jeg tror at det var en slags musvit.
Jeg har også set en hjort med 2 unger, og hjorte med hvide numser, og jeg så også 2 ørne.
Vi kørte videre, og til frokost fik jeg bison-burger og jeg fik også blåbærmilkshake til, og det smagte meget godt.
Vi sluttede dagen med at gå i en park hvor der svømmede skildpadder i en sø, og jeg blev også jagtet af en hund på størrelse med et marsvin.

16. juni - jeg så 2 vandfald og gik over en hængebro.

17. juni vi har været i badeland hele dagen. Det var lavet som veloceraptor land og der var bølger i det store bassin. Der var også sådan nogle rutschebaner. Der var en rød , en gul og en blå. Og den blå var den sjoveste. Og i den blå var der også sådan en snurre-rundt en hvor der var et hul hvor det gik stærkt ned af.
Og så spillede vi også på masser af spillemaskiner og på en af dem var der dinosaurer man skulle skyde på og slås med.
Vi spillede også minigolf og jeg tabte.

18. juni - Jeg har været i pool i meget lang tid, jeg så også en megastor dæmning. Vi spiste frokost ved dæmningen, og der var der også odderlignende dyr.

19. juni - vi kørte i meget lang tid og så fandt vi 1 luksushotel med seng i sofaen. Da vi sad i boblebad gik en vaskebjørn forbi vinduet.

20. juni - I dag var jeg ude og shoppe, jeg fik en sej hvepsebluse der var brun rundt om.
Jeg købte også en bold og så købte jeg et par målmandshandsker.
Jeg købte også et par crocs med huller i (ligesom Christian fra min klasse) bare med Pirates of the Caribbean.

21. juni - I dag var vi oppe i en stoor bygning der ligner en ufo foroven, ligesom den rumvæsner sidder i, her kunne man se meget langt udover byen Seattle.
Da vi var oppe i ufo-bygningen så vi et springvand, hvor der landede en måge på toppen, mor sagde at så skulle springvandet gå i gang, og det gjorde det så og mågen blev rigtig forskrækket og fløj - der var også en stor skærm hvor man kunne dreje et kamera i alle retninger så man kunne se nærmere på tingene.
Vi gik en lang tur i det varme Seattle, så vi gik hen til et stort springvand som sprang på mange forskellige måder. Blandt andet kunne det sende en vandstråle langt op i luften mens det gav et højt brag - Frederikke og jeg gik hen til springvandet og vi blev meget våde, og jeg lignede en med kjole.

22. juni - I dag kørte vi fra Seattle til en stor vulkan, vi så en film om et stort vulkanudbrud og der var også nogle mennesker der overlevede - vi gik også rundt i udstillingen.
Bagefter kørte vi til et dejlig luksus-hotel der ligger ved Stillehavet, og der er også en pool lige i nærheden.
Frederikke og jeg hoppede over bølger i havet, og vi fandt også noget flot porcelæn.

D. 25. juni - Vi har også været i en stor dyrepark hvor der var lamaer, masser af geder, 2 sortbjørne, en bjørnekat, jeg kløede også en sortbjørne unge på ryggen. Så rørte jeg også en legesyg ræv der hedder "Jeg elsker Lucy".

26. juni - I dag stod vi op og gik på morgencafe, og så kørte vi en meget meget lang tur indtil det blev aften og så gik vi på restaurant.
Men inden vi nåede restauranten var vi i Redwood-skoven hvor vi så en kronhjort der løb over vejen, og vi kørte også igennem et kæmpestort træ der var 5000 år gammelt.
P. s. vi så en ørn.

27 juni - Vi kørte en meget lang tur hvor jeg brækkede mig ca. 5 gange fordi jeg blev køresyg af den meget snoede vej fordi vi kørte op af et bjerg, hvor min mor ikke gad at sætte sig i græsset for at tisse, fordi der kunne komme en slange og sige "Hey det er mit hjem".
Vi kom heldigvis ned fra bjerget og så endte vi på et dejligt hotel, der var også en udendørs pool og den var dejlig varm.

28. juni - På det næste hotel var der også en pool, der var dejlig varm, bare lidt koldere - og i dag er jeg også faldet og har fået et megasår på knæet, og et lille ekstra på armen, men jeg græd ikke, selvom det da jeg gik lidt længere begyndte det at bløde lidt meget.

29. juni - Hele dagen har vi været i badeland, vi var der i 7 timer, fra de åbnede til de lukkede, der var også et lille og et dybt bassin, og der var også nogle vandrutschebaner, jeg måtte ikke prøve et med en drage, og der var også et måleskilt der var løst.
Der var et stort bassin med bølger, og et med meget strøm i, og jeg kunne godt bunde selvom der var 4 trin ned - jeg løb ikke så stærkt for at strømmen ikke så nemt kunne tage mig.

30. juni - men vi kørte også en meget lang tur hen til Yosemite Nationalpark, hvor vi spiste frokost ved en bæk, og så kiggede mig og Frederikke efter skøjteløbere ved en bæk.
Derefter kørte vi igen - hen til en megastor dæmning, hvor der var en sø på den ene side, og huller på den anden side hvor der kom vand ud af, og der var også et stort hvor blev sprøjtet ud af, det var ret sejt at se på. Vi gik en tur langs søen, og tilbage igen til vores Toyota - og så kørte vi hen til vores hotel.

1. juli - I dag kørte vi igen ind Yosemite parken, hvor der kunne være skilte med røde bjørne, hvilket betød at der for nylig var dræbt en bjørn her. Så kørte vi videre og videre og videre i 10 timer vi var også ude og gå og så en blå fugl med høj hat og 55 egern, og så så vi også et dobbelt vandfald, som man kunne høre helt inde fra stien. Jeg faldt også og slog hovedet ind i en sten - og så gik vi hen og fik en is, og så legede mig og Frederikke, og jeg faldt ned fra et træ, og jeg faldt også over min egen taske, så jeg faldt 3 gange.
Så kørte vi til hotellet, hvor vi hoppede i poolen, og jeg lavede en bombe, og nu sidder jeg og skriver dagbog i nattøj.

2. juli - Vi kørte en lille lang tur og så fandt vi et dejligt hotel der var lidt sejt og et lidt luksus-hotel hvor jeg rigtig godt kunne lide sengene.
Da det blev aften gik vi en god tur hvor vi så en mark fuld af vindruer, og så da vi havde gået noget, sagde min mor og far at det snart blev mørkt og så gik vi tilbage.

3. juli - Og vi boede også ved en vinmark, og så kørte vi til Santa Barbara - vi var her til frokosttid, og gik en tur ud på en mole, hvor vi så en søløve på en kajak - lyder det ikke mærkeligt?
Så gik vi lidt mere hvor vi spiste frokost, og bagefter så vi nogle der fiskede, havde kun fanget 1 fisk - bagefter gik vi på stranden og badede og vi så flere 100 pelikaner.
Hotellet vi bor på er meget lækkert, det ligger lige ved siden af stranden, og det er et stort hotelværelse og sengene er også meget høje, lige så høje som en pelikan.

4. juli - I dag er det den amerikanske nationaldag, vi har været ude og købe et par militærshorts (som jeg har på nu), og et par nye badeshorts der også er en slags militærshorts.
Efter noget tid ventede vi på at der kom en stor parade, der kom nogle der kastede slik som vi samlede - i paraden var der en masse seje biler der var meget flotte - og nogle af dem gassede op lige som Lynet McQueen (fra filmen biler), og der også nogle gymnastikpiger der kunne lave baglæns saltoer i luften!
Der var også nogle rigtige militærbiler der havde været med i 2. Verdenskrig, og en militærhelikopter - efter paraden gik vi ned og fik en is på molen.

Vi har også været på en stjernegade (Hollywood Boulevards Walk of Fame) , hvor vi så et par uhyggelige væsner og jeg blev fotograferet sammen med Spiderman (edderkoppemanden). Og så kom vi over til nogle store filmstudier (Universal Studios), vi kørte en lille bustur hvor vi oplevede en masse filmtricks, der var 2 biler hvor der var nogle robotter der holdt dem og der kom ægte ild bagved dem og så skulle det se ud som om at de fløj væk fra ilden - bagefter dansede bilerne for os.
Vi kom også til en dinosaurzone, hvor der kom giftdinosaurer med store parykker, og så sprøjtede de vand, og det var 2 dinoer. På turen oplevede vi også natten hvor der styrtede en helikopter ned, og så kom King Kong og rystede bussen (men det var bare vejen der var beregnet sådan).
Senere på turen mødte vi endnu en nat, hvor en lastbil styrtede ned fra en vej og der gik ægte ild i den (men det var bare nogle der havde styr på det med gasflasker), og der var også et tog der knækkede midtover og der var nogle radioer der skulle lyde som om nogen skreg.
Og så kørte vi videre til Dane, Laken, Luanne og Richard der bor i San Diego.

San Diego - Selvom mig og Dane ikke kunne forstå hinanden kunne vi sagtens lege sammen, sammen med Dane besøgte jeg hans farmor Ingegerd, og jeg kunne tale med Ingegerd selvom hun kom fra Sverige. Hos Ingegerd var jeg rundt og se hendes pæne hus, man skulle bare et par skridt, over en vej og så et par skridt til så var man ved en dejlig strand hvor vi badede.
Jeg var også i Seaworld, hvor jeg så delfinshow, og man kunne komme tæt på delfinerne - og til sidst så vi Shamu - der er navnet på en spækhugger med en stor krop og en stor hale, og den kunne lave nogle kæmpestore plask med halen, så dem på de første 12 rækker blev sjaskvåde, og gennemblødte af vand - for der røg meget vand op.
Jeg var også i San Diego Zoo, verdens største zoo, hvor vi så en masse dyr, jeg så blandt andet nogle orangutanger helt tæt på, jeg så elefanter og en af dem lavede big (det betyder stor) pøller.

Disneyland (11-13. juli 2007) - vi stod op, gik over til Disneyland - ovre i Disneyland mødte jeg en masse figurer, jeg mødte Mickey Mouse, Pluto, Fedtmule, Minnie, Kaptajn Klo, Chip og Chap, og vi mødte en gal dronning fra Alice i Eventyrland.
Vi prøvede en masse forskellige forlystelser, måske prøvede jeg 100, der var rutschebaner, køreture og sejlture - jeg synes den sejeste var en rutschebane med 2 afskyelige snemænd.
Om aftnen var der 1 stor parade med mange disneyfigurer, og klokkeblomst fløj rundt midt i et stort fyrværkeri og vi så også Peter Pan fløj rundt og kæmpede med Kaptajn Klo, og den onde havheks fra Ariel blev forvandlet til en drage.

Efter vi havde shoppet Fredag d. 13. juli i Disney kørte vi i laaaang tid igennem en ørken til en skør by der hedder Las Vegas, der boede vi på et hotel der hedder New York New York hvor der gik en rutschebane igennem og rundt om hotellet - vildt ikke?

14. juli - Efter den skøre by kørte vi til en stor dæmning (Hoover Dam), hvor der var sindsygt varmt, og mig og Frederikke fik slush-ice, og vi fik begge blå tunger.

15. juli - I dag kørte jeg på route 66 - den vej hvor Lynet McQueen kørte på da han kom til Kølerkilde-købing, den sødeste lille by i Kaburator (citat fra filmen Biler) og vi endte i byen Williams.

16. juli - Jeg prøvede at slå med en pisk, der var en dreng der fik hjælp til at slå en gul pind ned, men jeg kunne klare det uden hjælp. Så kørte vi med tog fra Williams til Grand Canyon, og Grand Canyon er et stort hul der er blevet lavet af Coloradofloden, selvom den ser lille ud fra toppen så er bølgerne 4 fod høje (ligeså høje som mig).

17. juli - I dag gik vi rundt og så ned i Grand Canyon, og bagefter kørte vi i tog fra Grand Canyon til Williams, og vi blev plyndret af 2 togrøvere, og der var en der ikke gad at give penge til røverne - de blev heldigvis fanget af sheriffen og en af dem sagde at det var mig der havde sladret til sheriffen.

18. juli - I dag kørte vi til Sedona, og jeg badede i en flod der var 3 fod dyb, så jeg kunne godt bunde, mit bryst var meget over for den gik mig kun til navlen., og vi så nogle store røde klipper der har været med i nogle cowboyfilm.

19. juli - I dag kørte vi fra Sedona til en by der hedder Tuba City, her var vi inde og se en indianer-udstilling med Navajo-indianernes historie - udstillingen var slet ikke spændende.

20. juli - I dag kørte vi til et sted der hedder Monument Valley - det er et sted med nogle store klipper der har været med i mange western-film (bl.a. med John Wayne), klipperne havde navne som "3 søstre", "Lænestolen" og "Totempælen" - vi kørte igennem 3 stater (Arizona, Utah og New Mexico).

21. juli - I dag kørte vi af sted til en by der hedder Dulce, og her så vi en indianerfest, hvor indianerne fejrede den årlige "Lille Bæver Fest" - Til indianerfester så jeg nogle indianere der dansede rundt rigtig skørt, og nogle af dem havde rigtig gang i rumpetten - bagefter prøvede jeg en forlystelse der hed "Sving opad" - det var rigtig spændende at se indianere.

22. juli - I dag kørte vi en hel masse, det var kedeligt
L

23. juli - Vi kørte over til ranchen så fik vi et luksushotel, så gik vi igen en lille tur, hvor vi så en stor flod og bag vores hus er der en lille flod og der var et egern og vi har set masser af kolibrier (fugle der kan holde sig stille i luften).
Vi har spist aftensmad, mig og min far delte en stor oksebøf, og bagefter grillede vi skumfiduser over et stort bål, og nu sidder jeg og skriver dagbog.

24. juli - For 2 dage siden I dag var jeg ude og prøve at ride og fiske. Først prøvede jeg at fluefiske, der skulle man kaste krogen frem og tilbage så krogen lige kom ned og rørte vandet, og bagefter prøvede jeg almindelig fiskning, hvor man kaster en krog ud og langsomt trækker den ind igen - og jeg fangede en fisk der blødte lidt, og min flækkede læben på en fisk og der var en dreng der blev lidt misundelig fordi hans søster fangede 5 fisk og han fangede ikke selv noget.
Om eftermiddagen var jeg ude og få en ridetime - jeg måtte både skridte og ride i trav, ligesom galop bare lidt langsommere, men man hopper stadig meget med numsen.
Ridelæreren syntes at jeg var dygtig, og hun hed Andrea.

25. juli - I dag var jeg ude at bestige et bjerg sammen med min far, bjerget hedder Harmels Point og ligger lige bag ved vores hytte, vi bor i nr. 15 - det var et hårdt arbejde at komme op til toppen for det var stejlt, og jeg skvattede nogle gange. Oppe fra toppen kunne man se vores øvefiskested, og vi så også 1 kolibri og 1 rød ørn.
Om eftermiddagen var jeg og Frederikke og far ude og rafte ned af en flod - jeg blev meget våd, jeg sad i højre side af båden og der var en stor bølge som jeg blev nødt til at holde mig for næsen og lukke øjnene ligesom når man laver bombe, og jeg måtte også holde vejret.

26. juli - I dag stod vi op og mig i min far tog igen ud og raftede, og i dag blev jeg ikke særligt våd, og i morgen har jeg fødselsdag
J.

27. juli - I dag er det min fødselsdag og jeg er blevet 6 år, jeg blev vækket tidligt med fødselsdagssang (Happy Birthday) og et spidermanslys, og så fik jeg gaver - jeg fik en Biler Uno, enPluto bil og en Anders And bil, og jeg fik Heelys - sko man kan rulle på hælen på, det fik jeg af mor og far.
Af Frederikke fik jeg en abe der hedder hr. Nelson, og jeg fik et kort fra Mormor & Morfar og jeg fik en stor pakke fra Dane, Laken, Lea, Luanne og Richard med en flot Monstertruck.
Og vi fiskede med lakseæg, og jeg var god til at kaste - en gang brugte jeg alt min snor, og Kim fangede 2 fisk, som vi skulle sætte ud igen. Og jeg mødte Jeff (fiskelærer) 4 gange.
Om aftenen kørte vi tur i en høvogn, hvor vi delte fødselsdagskage med 6 blå roser ud til alle dem der kørte med os - og alle sang fødselsdagssang for mig.

28. juli - I dag stod vi op og sagde farvel til vores ranch, og så kørte vi i 4 timer - vi stoppede et sted hvor jeg købte en leopard der hedder Kasper der har en fodbold - og jeg købte også et par ægte fodboldstøvler til når jeg skal begynde til fodbold.

29. juli - Vi kørte ud til lufthavnen i Denver, hvor vi afleverede vores Toyota, så checkede vi ind i lufthavnen - MEN så var vores fly til New York forsinket!
Vi landede først 4 timer efter planen i New York, og det betød at vi ikke nåede vores fly til København, og det betød også at vi måtte blive i New York i 2 dage.
Så kørte vi tilbage til det hotel hvor hele ferien begyndte hvor vi boede på 6. sal, denne gang boede vi på 8. sal.

30. juli - I dag var vi ude og sejle en tur rundt om Manhattan, vi så Frihedsgudinden, en masse skyskrabere og mange broer og også Empire State Building og Chryslerbygningen.
Bagefter tog vi bus og tog til det sted hvor der har stået 2 store tårne - og i bussen så vi en skægget dame.

31. juli - I dag har jeg været i Central Park igen, hvor jeg legede på en stor legeplads og så kørte vi ud til lufthavnen og skal flyve hjem til København.
Mathias v. Little Big Horn
Mammutskelet (26.000 år gammelt)